Jag heter Jonas Nilsson och har arbetat i den grafiska branschen sedan jag tog studenten. Under åren har jag samlat bred erfarenhet från tryckerier, reklambyråer, inhouse-avdelningar och drivit eget företag i över ett decennium. Min passion för det visuella, mitt intresse för teknik och min förståelse för designprocessens alla led gör mig till en trygg, kreativ och lösningsorienterad samarbetspartner – oavsett om du är en uppdragsgivare, arbetsgivare eller kund.
Bakgrund & drivkraft
Jag är uppvuxen i en familj där trycksvärta och typografi varit en naturlig del av vardagen. Min morfar var bokbindare i Malmö och min far Art Director – vilket tidigt präglade min förståelse för form, färg och material. Redan som barn lärde jag mig uppskatta papperstyper, färgblandningar och typografiska detaljer. Det här hantverksarvet har jag burit med mig genom hela min karriär.
Trots att jag gick en gymnasieutbildning inom livsmedelsteknik, drogs jag snabbt till den grafiska världen. Jag utbildade mig på egen hand – genom självstudier i typografi och layout, praktik på tryckerier och lärlingsskap på ett sätteri. Här lärde jag mig det grafiska hantverket från grunden: hur rubriker sätts med fotosättare, hur typografi kodas på monokroma skärmar och hur bilder framkallas i mörkrum. En praktisk och teknisk grund som jag än idag har stor nytta av. Senare har jag även gått olika kurser bland annat i grafisk design och kommunikation på Berghs.
Teknik & kreativitet
Mitt teknikintresse väcktes tidigt – redan som åttaåring blev jag hänförd av en datorutställning på Tekniska museet i Stockholm. När jag fick min första dator, en Commodore 64, började jag skapa visuella presentationer i Basic. Det blev tydligt att det var det visuella – inte programmeringen – som verkligen fångade mig.
Datorn har sedan dess varit mitt främsta verktyg för att utforska och uttrycka kreativitet. Det gäller även webben, som jag tog till mig tidigt. Jag har producerat flera webbsidor och jobbar alltid med fyra grundprinciper:
Informativa, pedagogiska, visuellt tilltalande och lättnavigerade. Med andra ord – god UI/UX långt innan det blev ett begrepp.
Jag är nyfiken på teknikens möjligheter men vill alltid kunna visualisera resultatet längs vägen. Det innebär att jag gärna utforskar nya digitala verktyg och plattformar, men alltid med målet att skapa lösningar som är begripliga, vackra och funktionella – både för kunden och slutanvändaren.
Yrkeserfarenhet
Reklambyrå & tryckeri
Min karriär började på reklambyrån Werne McCann, där jag ansvarade för ett av Sveriges första datoriserade produktionssystem (AdWizard från Crossfield). Min uppgift blev att visa branschen framtiden – att trycksaksproduktion kunde ske digitalt och effektivt. Reaktionerna från traditionella originalare var till en början skeptiska, men snart stod det klart att det digitala var här för att stanna.
Därefter följde flera år inom tryckeribranschen, bland annat på A E Andersson Grafiska och TeamOffset & Reklam. Här arbetade jag med fotosättning, digitalt originalarbete och förädling av kundmaterial – ofta med uppgiften att rädda mindre optimala original till tryckfärdiga filer. Jag lärde mig behärska program som PageMaker, Illustrator, Ventura, QuarkXPress och Corel Draw – och lösa de problem som uppstod när exempelvis Word-dokument skulle omvandlas till högupplösta trycksaker.
Eget företag
Efter några års anställning startade jag mitt eget företag med tre huvudsakliga inriktningar:
- Frilansande originalare – som konsult åt reklambyråer och inhouse-avdelningar, bland annat IKEA, Biltema, Studentlitteratur och Home Entertainment.
- Egen reklambyråverksamhet – där jag erbjöd helhetslösningar inom formgivning, originalproduktion och projektledning direkt till slutkund.
- Utbildare och föreläsare – jag höll kurser runtom i Sverige för företag som ville lära sig skapa professionellt material inhouse. Innehållet omfattade program som InDesign, Photoshop, Illustrator, PageMaker, QuarkXPress och Acrobat samt grunderna i typografi, färg och layout.
Jag såg tidigt att branschen skulle förändras och att kompetensen behövde följa med. Därför blev utbildning en viktig del av mitt erbjudande.
E-handel & marknadsföring
På senare år har jag arbetat med e-handel och digital marknadsföring. Jag har varit delaktig i allt från webbproduktion och produktpresentation till design av kampanjmaterial. Det har gett mig både en strategisk förståelse för konvertering, användarupplevelse och innehåll – samt en operativ kunskap om hur man bygger en attraktiv och effektiv webbshop.
Sammanfattning
Jag är en kreativ och tekniskt kunnig visuell kommunikatör med gedigen erfarenhet från hela den grafiska processen – från idé till färdig produkt, både i print och digitalt. Jag brinner för att göra det komplexa enkelt, det tekniska mänskligt och det visuella levande.
Letar du efter en designer, originalare, kreatör eller rådgivare med djup förståelse för både hantverk och helhet – då har du hittat rätt.
